Przejdź do głównej treści
dr Marta Lechowska

dr Marta Lechowska

Kariera

  • 2005 -  tytuł magistra –  kierunek: filozofia; Instytut Filozofii, Uniwersytet Jagielloński
    2007 – tytuł magistra – kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: rosjoznawstwo; Instytut Rosji i Europy Wschodniej, Uniwersytet Jagielloński
    2013 - stopień naukowy doktora nauk humanistycznych, uzyskany na podstawie dysertacji doktorskiej „Teatr misteryjny w kulturze rosyjskiej”; Wydziałowe Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie w Instytucie Studiów Regionalnych, Uniwersytet Jagielloński
    2013-2014 – staż naukowy PostDoc poświęcony badaniom nad teatrem rosyjskim; Instytut Kultury, Państwowy Uniwersytet w Sankt Petersburgu

    Pełnione funkcje: 

    2015-2017 - Koordynator Programu Erasmus

    Przynależność do towarzystw naukowych: 

    Komisja Kultury Słowian Polskiej Akademii Umiejętności – od 2017 roku

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

Monografie

  • M. Lechowska, Teatr misteryjny w kulturze rosyjskiej, Kraków 2015.

Artykuły naukowe w czasopismach

  • M. Lechowska, Perverse heroism. Vyacheslav Ivanov’s dialogue with Nietzsche. Vestnik of Saint Petersburg University. Philosophy and Conflict Studies, 2020, vol. 36, issue 2, pp. 254–263.
    М. Леховска, Трагедии в одеждах романа – Вячеслав Иванов о Достоевском. Мысль. Журнал Петербурнского Философского Общества 20, Sankt-Petersburg 2016, c. 98-104.
     
    М.Леховска, Идея дионисизма в эпоху Серебряного века в России (на основании концепции театра Вячеслава Иванова) Toronto Slavic Quaterly 55, Toronto 2016, c. 1-15.
    М.Леховска, Маленькие надежды порождают мизерные встречи. Юзефа Тишнера философия наадежды. Дискурсы этики 3, Saint-Petersburg 2014, c. 31-51.
     
    М.Леховска, Tрагический принцип в культуре. Studia Culturae 19, Sankt-Petersburg 2014, c. 112-118.
    М.Леховска, Twórczość jako kształt Bogoczłowieczeństwa. Estetyka Władimira Sołowiowa.  Slavia Orientalis 3, 2008, s. 363-383.

Rozdziały w monografiach i pracach zbiorowych

  • М.Леховска, Маскарад как бегство от самого себя: рассуждения Федора Степуна о человеке, времени и вечности, [w:] Czas w kulturze rosyjskiej, red. A. Dudek, Kraków 2019, c. 195-202.
    М. Леховска, Кино Андрея Тарковского как основополагающая инспирация театра Кристиана Люпы, [w:] Бахрушинская серия. Кино-театр, Москва 2017, c. 115-127.

    М. Леховска, Понимаем как живём. О новых попытках осмысления философии Михаила Бахтина (We understand how we live. About new attempts to understand the philosophy of M.Bakhtin), [w:]  Проблема хронотопа в современных научных исследованиях. Международный круглый стол посвящённый М.М. Бахтину. Сборник докладов и статей, Москва 2017, c. 488-493.
    М. Леховска, Антропологические основы соборного театра Вячеслава Иванова, [w:] Бахрушинские чтения. Театр в движении эпох, Москва 2017, c. 141-147.

    M.Леховска, Романы Достоевского в перспективе теории трагедии Вячеслава Иванова, [w:] Русская литература XX–XXI веков как единый процесс (проблемы теории и методологии изучения), Москва 2016, с. 152-154.

    M. Lechowska, Between Idol and Icon: A Critical Appraisal of the Mystery Project of Culture
                         by Vyacheslav Ivanov in the Context of the Thought of Jean-Luc Marion, [in:] Apology of culture. Religion and Culture in Russian Thought, Eugene 2015, pp. 153-161.
    M. Lechowska, Tragizm w światopoglądzie Fiodora Dostojewskiego – ujęcie Wiaczesława Iwanowa, [w:] Fiodor Dostojewski i problemy kultury, red. A. Dudek, Kraków 2011, s. 63-74.

    M. Lechowska, Bóg czy bożek? Myśl religijna Konstantina Leontjewa, [w:] Idee konserwatywne w Rosji, Kraków 2010, s. 115-130.

    M. Lechowska, Misteryjny teatr Srebrnego Wieku jako akt komunikacji, [w:] Idea i komunikacja w języku i kulturze rosyjskiej, Kraków 2010, s. 339-347.

    M. Lechowska, Religijna funkcja sztuki w myśli Mikołaja Gogola, [w:] Kultura rosyjska w ojczyźnie  i w diasporze, t. II, red. K. Duda, Kraków 2008, s. 167-174. 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Badania

Obszary badawcze

  • - filozofia powszechna i rosyjska
    - teatr rosyjski – historia i współczesność
    - emigracja rosyjska 
    - kultura Srebrnego Wieku w Rosji

Szczegółowe tematy badawcze

  • - filozofia kultury i teoria teatru Wiaczesława Iwanowa
    - filozofia tragedii
    - znaczenie teatru dla kultury rosyjskiej
    - zagadnienie istoty sztuki teatralnej
    - historia teatru rosyjskiego
    - współcześni twórcy teatralni w Rosji i ich koncepcje teatru
    - relacja „sztuka-religia”
    - filozofia dialogu Michaiła Bachtina
    - filozofia Fiodora Stiepuna

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Konferencje

Międzynarodowe konferencje naukowe

  • 2013:
    Tytuł referatu: Pasja ponad obrazami. Promieniowanie rosyjskiej filozofii teatru na XX-wieczną Europę
    Nazwa konferencji: Krakowskie spotkania. Recepcja myśli rosyjskiej w Europie.
    Miejsce: Kraków
    Data: 27.06.2013.
     
     
    2014:
    1. Tytuł referatu: Маленькие надежды порождают мизерные встречи. Юзефа Тишнера философия наадежды
    Nazwa konferencji: Семинар – Чтение и письмо как философская проблема
    Miejsce: Sankt-Petersburg
    Data: 23.05.2014.
     
    2. Tytuł referatu: Трагическое и мистериальное у Федора Достоевского.
    Nazwa konferencji: Международные чтения по истории философии
    Miejsce: Sankt-Petersburg
    Data: 16-17.09.2014.
    3. Tytuł referatu: Współczesna sztuka rosyjska. Tradycja i eksperyment.
    Nazwa konferencji: Polska-Rosja w sferze kultury i religii
    Miejsce: Kraków
    Data: 10-11.10.2014.
     
    2016:
    1. Tytuł referatu: Кино Андрея Тарковского как основополагающая инспирация театра Кристиана Люпы
    Nazwa konferencji: «КИНО-ТЕАТР»
    Miejsce: Moskwa
    Data: 23-25.06. 2016.
     
    2. Tytuł referatu: Талант к страданию надо развивать”. Фридрих Ницше и Вячеслав Иванов – схожести и различия
    Nazwa konferencji: ЧЕТВЕРТЫЕ МЕЖДУНАРОДНЫЕ ЧТЕНИЯ  ПО ИСТОРИИ РУССКОЙ ФИЛОСОФИИ
    Miejsce: Sankt-Petersburg
    Data: 20–22.09. 2016.
     
    3. Tytuł referatu: РОМАНЫ ДОСТОЕВСКОГО В ПЕРСПЕКТИВЕ ТЕОРИИ ТРАГЕДИИ ВЯЧЕСЛАВА ИВАНОВА
    Nazwa konferencji: «РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА XX–XXI ВЕКОВ КАК ЕДИНЫЙ ПРОЦЕСС (ПРОБЛЕМЫ ТЕОРИИ И МЕТОДОЛОГИИ ИЗУЧЕНИЯ)»
    Miejsce: Moskwa
    Data: 8-9.12.2016.
     
    4. Tytuł referatu: Проект соборного театра Вячеслава Иванова
    Nazwa konferencji: «Бахрушинские чтения–2016: Театр в движении эпох». 
    Miejsce: Moskwa
    Data: 15–17.12. 2016.
     
    5. Tytuł referatu: Perwersyjny heroizm. Wiaczesława (Iwanowicza) Iwanowa dialog z F. Nietzschem
    Nazwa: Posiedzenia Komisji Kultury Słowian
    Miejsce: Kraków
    Data: 28.10.2016.
    2018:
    1. Tytuł referatu: Маскарад как бегство от самого себя. Философские рассуждения Федора Степуна о человеке, времени и вечности
    Nazwa konferencji: Czas w kulturze rosyjskiej. Время в русской культуре
    Miejsce: Kraków
    Data: 21.09.2018.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Wykłady i staże zagraniczne

  • WYKŁADY I STAŻE ZAGRANICZNE:

    Wrzesień 2013 – czerwiec 2014 staż zagraniczny PostDoc, Państwowy Uniwersytet w Sankt-Petersburgu, Rosja

    Kwiecień 2015 – Visiting Lecturer, Państwowy Uniwersytet w Tallinie, Estonia

    Grudzień 2015 – Visiting Lecturer, Państwowy Uniwersytet w Padwie, Włochy
    Marzec 2017 – Visiting Lecturer, Państwowy Uniwersytet w Nowym Sadzie, Serbia
    Maj 2017 – Visiting Lecturer, Państwowy Uniwersytet Akademia Kijowsko-Mohylańskiej, Kijów, Ukraina
    Październik 2017 – Visiting Lecturer, Państowy Uniwersytet im. Łomonosowa w Moskwie, Rosja
    Kwiecień 2019 – Visiting Lecturer, Państwowy Uniwersytet w Mińsku, Białoruś