Relacja z wyjazdu do Odessy - projekt "Śladami polskości po ZSRR"

W dniach 28.02.2018-4.03.2018 członkowie naszego Koła Naukowego "Eurazja" wraz z panią doktor Danutą Gałygą przebywali w Ukrainie. Wyjazd był poniekąd kontynuacją projektu "Śladami polskości po ZSRR". Zapraszamy do zapoznania się z ich relacją oraz galerią zdjęć z pobytu za wschodnią granicą.
Nasza 24-osobowa grupa rozpoczęła podróż od przybycia do Przemyśla, skąd pociągiem ruszyliśmy w stronę Lwowa.  Na miejscu, dzięki uprzejmości babci naszej koleżanki Basi, mogliśmy zostawić bagaże i udać się na swobodną wycieczkę ulicami Lwowa.  W tym pięknym mieście mogliśmy podziwiać Rynek Lwowski z klasycystycznym Ratuszem i osobliwą Czarną Kamienicą oraz Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu im. Salomei Kruszelnickiej, która została zaprojektowana przez polskiego architekta prof. Zygmunta Gorgolewskiego. Mogliśmy również dostrzec wpływ różnych religii i obrządków i podziwiać świątynie w obrządku: grekokatolickim, katolickim, prawosławnym i ormiańskim. Był to tez czas na poznanie regionalnej kuchni i nabrania sił przed podróżą do Odessy.
Wyruszyliśmy wieczorem z dworca kolejowego we Lwowie, a po 12 godzinach byliśmy do Odessy.  Po zameldowaniu w hostelu udaliśmy się do Muzeum Kontrabandy. W dalszej części dnia skupiliśmy się na zwiedzaniu miasta, podziwianiu architektury i zabytków.  Mimo bardzo mroźnej pogody udało nam się zobaczyć pomnik carycy Katarzyny II, schody Potiomkinowskie, bulwar nadmorski z ratuszem, Sobór Przemienienia Pańskiego. Przeszliśmy również ulicę Deribasowską, która liczy aż 1 km długości i jest jedną z najbardziej reprezentacyjnych ulic Odessy. Tam również mogliśmy skosztować tradycyjnej ukraińskiej kuchni w popularnej "Puzatej Chacie".
Kolejny dzień rozpoczęliśmy od szkolenia przygotowanego przez nasze koleżanki: Kingę Osierdę i Basię Tomków na temat struktur samorządowych naszego uniwersytetu oraz możliwości, jakie daje nam zaangażowanie w działalność uniwersytecką i wolontariat.  Następnym punktem było odwiedzenie Odeskiej Akademii Budownictwa i Architektury, gdzie mogliśmy wymienić się informacjami na temat naszych uczelni i zawiązać szerszą współpracę.  Ukraińscy studenci przyjęli nas bardzo ciepło. Muzeum Koniaku Szustowa to kolejne interesujące miejsce, dzięki któremu mogliśmy poznać historię powstania koniaku, w szczególności tego produkowanego w Odessie przez rodzinę Szustowów,. Zwieńczeniem dnia było wyjście do Teatru Baletu i Opery, gdzie mieliśmy wielką przyjemność obejrzeć balet  "Giselle".  Bogato zdobione,neobarokowewnętrza teatru, jak również atmosfera panująca w czasie spektaklu przeniosła nas wczasie do minionej epoki.
Ostatni dzień naszego pobytu zaczęliśmy od zwiedzenia Katakumb Odeskich, których splot labiryntów liczy 2,5 tysiące km! Owe korytarze powstały w wyniku eksploatacji złoża wapienia, używanego do budowy miasta, a wczasach niemieckiej okupacji ten niezwykły podziemny labirynt służył za schronienie dla partyzantów. W muzeum zgromadzono także autentyczne przedmioty, znajdywane co jakiś czas w trakcie eksploracji podziemi.  Ważnym punktem naszej wycieczki było odwiedzenie Oddziału Związku Polaków im. Adam Mickiewicza, gdzie dowiedzieliśmy się, jak wygląda życie Polaków w Odessie, jakchętnie uczą się języka polskiego,kultywują tradycję i świętują ważne wydarzenia z polskiej historii. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na dworzec kolejowy irozpoczęliśmy podróż powrotną trasą: Odessa-Lwów-Przemyśl-Kraków.
Wyjazd do Ukrainy pozwolił nam podziwiać piękne, zapierające dech w piersiach zabytki, budynki i widoki, a także poznać inną kulturę, tradycję i ludzi. Z pewnością pozostanie jeszcze długo w naszej pamięci!
W tym miejscu chcielibyśmy również bardzo serdecznie podziękować Pani dr Danucie Gałydze za zorganizowanie naszego kolejnego wyjazdu! Mamy nadzieję, że nie ostatniego. Dziękujemy również Fundacji „Bratniak” za dofinansowanie naszego wyjazdu.