1. „Doktor Żywago” wobec transcendencji, „Slavia Orientalis”, 1995, nr 3, s. 351-362
2. „Pasja jedności, czyli symbolizm o. Pawła Florenskiego”, w: „Wizja człowieka i świata w myśli rosyjskiej”, pod red., L. Suchanka, Kraków 1998, s. 107-124
3. „Iwan Karamazow – Wielki Inkwizytor czy jurodiwy? Cechy duchowe inteligencji rosyjskiej”, Prace Komisji Kultury Słowian, Tom V, pod redakcją L. Suchanka, Kraków 2006, s. 39-72
4. „Tichon kontra Stawrogin? O istocie ducha rosyjskiego w ujęciu Fiodora Dostojewskiego”, w: „Kultura rosyjska w ojczyźnie i diasporze”, tom II, red. K. Duda, Kraków 2008, s. 121-130
5. „Duch rosyjski a kultura – punkt widzenia Dostojewskiego. Zarys problematyki”, w: „Fiodor Dostojewski i problemy kultury", pod red. A. Raźny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011, s. 200-209
6. „Rosyjskie poszukiwania prawdy o człowieku – wariant Kiryłowa (Biesy). Przyczynki z filozofii duchowości”, Prace Komisji Kultury Słowian, Tom VIII, pod redakcją L. Suchanka, Kraków 2012, s. 69-88
7. „Święty czy metafizyk? W poszukiwaniu tożsamości duchowej Rosjanina w rozumieniu Fiodora Dostojewskiego (Bracia Karamazow)”, w: „Metafizyka a literatura w kulturze rosyjskiej”, pod red. T. Obolevitch, Kraków 2012, s. 183-196
8. „Aktualność Ewagriańskiej koncepcji ośmiu logismoi. Antropologia duchowości”, w: „Chrześcijaństwo a współczesne koncepcje człowieka”, pod red. L. Suchanka, Prace Komisji Kultury Słowian Rocznik I, Kraków 2013, s. 131-141
9. „Acedia”, w: „Idee w Rosji”, Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, pod redakcją J. Dobieszewskiego, tom 8, Łódź 2014
10. „Duchowość biskupa w świetle posynodalnej adhortacji apostolskiej Jana Pawła II >Pastores gregis<”, w: „Kościół a świat współczesny”, pod redakcją H. Kowalskiej-Stus, Kraków 2014, ss. 189-204
11. „Narodowość (polskość – Tischner i rosyjskość − Dostojewski) a religijność (chrystianizm). Antropologia ontologiczna”, w: „Polska-Rosja w sferze kultury i religii: wybrane problemy”, pod. red., A. Krzywdzińska, Kraków 2016, s. 71-83
12. „Acedia a lype w pismach Ewagriusza z Pontu. Teo-antropologia ontologiczna”, „Analecta Cracoviensia”, 49 ( 2017), s. 111-128
13. „Onto-antropologiczne podstawy religijności w twórczości duchowych inspiratorów rosyjskiego renesansu filozoficzno-religijnego (Dostojewski, Czechow, Tołstoj)”, w: „Epistemologia doświadczenia religijnego w XX-wieczne filozofii rosyjskiej i żydowskiej”, red. J. Dobieszewski, S. Krajewski, J. Mach, Kraków 2018, s. 281-299
14. „Miłosierdzie antropologiczne w doświadczeniu mistycznym (Faustyna Kowalska) i refleksji filozoficznej (Józef Tischner). Elementy (teo)antropologii ontologicznej. Cześć I”, „Analecta Cracoviensia”, Kraków 2019, s. 161-178